Salı, Mart 14, 2006

KIBRIS MUTFAĞINDAN SEÇMELER:MÜCENDRA PİLAVI

Bu ayı Kıbrıs mutfağına ayırmak istedim .
KIBRIS MUTFAĞI, tarih boyunca değişik kültürlerden etkilenmiştir. Bu yüzden tamamen Kıbrıs’ a ait herhangi bir yemek yoktur. Fakat orijinlerinde yapılan ufak değişikliklerle Kıbrıslılar lezzetli yemekler yaratmayı başarmışlardır.Her yemek kendine özgü bir lezzet taşır, yemeğin pişirilmesi ve sunumu Kıbrıs insanın karakterini yansıtır. ‘ Molohiya ’ Arap orijinli bir yemek olmasına rağmen hazırlanışı lezzeti ve sunumu ile Kıbrıs lezzetine hitap eder.Bazı yemeklerin adı, hazırlanışı ve lezzeti bölgeden bölgeye farklılık gösterir. Kuzey Kıbrıs damak zevki olanların uğrak yeridir. Çeşitli sebze yemekleri, ızgaralar, hamur işleri, balık, çorbalar, kebaplar, lahmacun ve pideler Kıbrıs mutfağının sadece bir kısmıdır. Bir çok meze çeşidi, tatlılar, kekler, aparatif olarak yenilebileceği gibi ana yemeklerden sonra da yenilebilir.
En çok sevilen Kıbrıs yemekleri:
ÇORBALAR
Mercimek çorbası
Tarhana çorbası
Pirinç çorbası
Erişte çorbası
Sebze çorbası
Humus çorbası
Paça çorbası
Tavuk çorbası
Erişteli mercimek çorbası
MEZELER
Humus
Cacık
Tahin
Turşular
Patates salatası
Samarella
Lahana ve yoğurt salatası
Bakla salatası
Kızarmış hellim (hellim kebabı)
Çakızdez
Ahtapot
Kalamar
Gabbar
Dil
Beyin
Pastırma
PİLAVLAR
Pirinç pilavı
Bulgur pilavı
Mücendra pilavı
Herse
ANA YEMEKLER
Şeftali Kebabı
Fırın Kebabı
Şiş Kebabı
Köfte
Musakka
Molehiya
Bamya
Yalancı Dolma
Et Dolması
Bumbar
Pırasa
Kuru fasulye
Taze fasulye
Kolokas
Karnabahar
Ispanak
HAMUR İŞLERİ VE BÖREKLER
Tatar Böreği
Pirohu
Nor böreği
Kıymalı börek
Ispanak böreği
Kabak böreği
Mantar böreği
hellim böreği
Zeytinli
Hellimli
Bidda
Çörek
Tahinli
Pilavuna
TATLILAR
Fırın Katmeri
Samsı
Tel kadayıfı
Ekmek kadayıfı
Şamişi
Lokma
Şammali
Bişi
Sucuk
Köfter
Paluze
Golifa
Simit helvası
Erişteli sütlaç
REÇELLER, MARMELATLAR VE KOMPOSTOLAR
Ceviz macunu
Turunç macunu
Bergamut macunu
Ayva macunu
Hurma macunu
İncir macunu
Karpuz Macunu
Kabak macunu
Alıç reçeli
Çilek reçeli
Portokal reçeli
Erik reçeli
Üzüm reçeli
Şeftali Kompostosu
Elma Kompostosu
Armut Kompostosu
Harup Pekmezi
İÇECEKLER
Şerbet
Limonata
Ayran
Güllü süt veya gülsuyu
Sumada(badem suyu)

Bu tariflerin bir çoğunu hepimiz biliyoruz.Ama sadece Kıbrıs'a özgü bazı tarifler var ki bunlar pek çok kişi tarafından bilinmiyor.Ben bu bilinmeyen tarifleri yayınlamak istiyorum sizlere.
İlk olarak 5 adet tarife yer vermek istiyorum.Resimlerin bir kısmını çekemedim bu yüzden daha sonra yayınlayacağım.
Mücendra Pilavı
Pirinç ve Yeşil Mercimek Türk sofrasının vazgeçilmez kışlık yemeklik malzemelerindendir. Anadolu'da da değişik isimlerle yapılan bu tür bir pilavı bu kez Kıbrıs Türklerinin usulüyle (mücendra pilavı) pişirmeyi deneyelim
Malzemeler (6 kişilik)
250 gr. Yeşil Mercimek,
190 gr. Pirinç,
1 adet orta boy kuru soğan,
60 gr Ayçiçek yağı,
800 Gr (dört bardak) su.
Hazırlanışı;
Kuru soğanı soyduktan sonra yemeklik olarak doğra bir kenarda hazır tut. Yeşil mercimekleri temizleyip yıkadıktan sonra 30 dakika suda pişir. Bu arada bir tavada ayçiçek yağını kızdırdıktan sonra soğanı kızart. Kızarmış soğanı 30 dakika pişmiş mercimeğin üzerine ilave et. Daha sonra ayıklanıp temizlendikten sonra yıkanan pirinci de bunun üzerine ekle ve 40 dakika daha pişir. Afiyet olsun.

12 yorum:

isil dedi ki...

Merhabalar Hulya Hanim,

Sizinle hem okuldas hem de meslektasiz. Ne guzel degil mi? Sayfanizi bugun gorme firsatim oldu, Nilay'in yorumlarini okurken... ODTU ChE kac mezunusunuz?
Sayfaniz cok guzel, sizi hep takip edicem.
sevgiler

Nilay dedi ki...

Hulyacim, gercekten cok degisik ve lezzetli yemekleri varmis Kibrislilarin. Ama genelde Anadolu mutfagindan da bol miktarda iceriyor sanirim. Molehiya'yi ve Hellim peynirini hic duymamistim. Tarifler ve bilgiler icin cok tesekkurler.
Sevgilerimle
Nilay

HULYA dedi ki...

Sevgili Işıl,
Bloğunu ziyaret ettim bugün çok güzel tarifler var.Bütün editörlerinizin ellerine sağlık.Aynı okuldan ve aynı bölümden mezun olmamız gerçekten çok hoş bir tesadüf , ben 1992 mezunuyum ya siz?Ben de sizi favorielrime ekleyeceğim en kısa zamanda.Sevgiler benden:-)

HULYA dedi ki...

Sevgili Nilay'cığım,
Desteğin için çok teşekkürler bloğuma.Daha çok tarif var elimde ama vakit bulamıyorum yazmaya.Listeye eklemeyi unuttuğum birkaç isim daha var sonradan akılıma geldi.Hellim peynirini Rumlar kendilerininmiş gibi gösterip "halloumi" adıyla pazarlıyorlar.Belki oralara kadar gelmiştir.Az yağlı kolayca eriyen fırın makarnası, tost, pizza gibi ürünlerde kolaylıkla kullanılan bir peynir çeşidi.Molihiya ise Kıbrıs'lıların favori yemeklerinden sayılır.Hem kurusu hem yaşı satılır mevsimine göre.Bol yağlı etle pişrilir limonlu olduğu için hafif olur yine de.Ama buralarda hiç rastlamadım.Canım istedi şimdi:-)

isil dedi ki...

Tekrar Merhabalar Hulya Hanim :)
Ben ODTU Kimya Muhendisligi'nde masterimi bitirdim, simdi de doktorami yapiyorum, onun da bu sene bitmesi bekleniyor insallah. Esas olarak Gazi Kimya Muhendisligi'nden 2000 yilinda mezun oldum. 6 senedir ODTU'deyim. Bolumde arastirma gorevlisiyim.(cok biyografik bi anlatim oldu) Mezun olduktan sonra gelip bolumu gezme sansiniz oldu mu bilmiyorum ama hicbirseyin degismedigini soyluyorlar :) Meslektasiniz ve kucugunuz olarak izin verirseniz size Hulya Hanim yerine Hulya abla demek istiyorum.
Sevgiler,
Isil

isil dedi ki...

Tekrar Merhabalar Hulya Hanim :)
Ben ODTU Kimya Muhendisligi'nde masterimi bitirdim, simdi de doktorami yapiyorum, onun da bu sene bitmesi bekleniyor insallah. Esas olarak Gazi Kimya Muhendisligi'nden 2000 yilinda mezun oldum. 6 senedir ODTU'deyim. Bolumde arastirma gorevlisiyim.(cok biyografik bi anlatim oldu) Mezun olduktan sonra gelip bolumu gezme sansiniz oldu mu bilmiyorum ama hicbirseyin degismedigini soyluyorlar :) Meslektasiniz ve kucugunuz olarak izin verirseniz size Hulya Hanim yerine Hulya abla demek istiyorum.
Sevgiler,
Isil

Adsız dedi ki...

Sevgili Hulya, Cakizdez, yesil zeytinin baharlanmis hali mi oluyor? Limon, zeytinyagi, kisnis tohumu (golyandro) ve sarimsak konuldugunu okumustum. Kibris yemeklerine merakliyim. Yeni tariflerinizi takip edecegim.

HULYA dedi ki...

Sevgili Işıl,
Mezun olduktan sonra bölüme gelme fırsatım olamadı ne yazık ki. Aslında çok merak ediyorum.Bizden de kalan arkadaşlar olmuştu.bizim zamanımızda Aydın Tiryaki diye bir asistanımız vardı kendisini çok severdik.O hala bölümde sanırım.Beni Hülya Berkem olarak tanıyabilirler bölümde.Bahar şenliği geldiği zaman benim yerime de gez ODTü'de; oraları gerçekten çok özledim.Şu an benim yeğenim de ODTÜ'de hazırlık okuyor.Mimarlık bölümünü kazandı.Ondan özledikçe bilgi alıyorum bazen.Bana abla demen beni mutlu eder.Başarılarının devamını diliyorum.Sevgiler

HULYA dedi ki...

Sevgili Mine,
çakızdes, yeşil zeytinin bıçakla çizilerek veya çekiçle üstüne hafifçe vurulup çatlatılarak yapılmış hali."çekiçte " değiştirilerek "çakıstes" olmuş diyorlar.Tuzlu suyun içinde bir süre bekletilerek oluyor ama derin dondurucuya atıp yenileceği zaman hazırlayanlar da var.Hazırlamak için çakıstesler zeytinyağı ve limon karışımının içine konulur, sarımsak ve golyandro(kişniş) tohumu dövülerek içine katılır.Güzel görünmesi için limon dilimleriyle de süslenebilir.Çok lezzetli oluyor sana anlatırken bile canım istedi:-)sık sık ziyaretini beklrim.Sevgiler

Adsız dedi ki...

Merhaba, mucendra pilavi, gercekten cok guzel ve lezzetli bir pilav. Ama biz bu pilavi yaparken, soganlari kizartmak icin, aycicek yagi degil zeytin yagi kullaniyoruz. Ayrica mercimegi kaynattigimiz suyu atmiyor pilavi pisirirken kullaniyoruz. Boylece cok daha lezzetli olur.Tessekurler....

yusuf dedi ki...

merhaba tarifleriniz gerçekten çok güzel sizi tebrik ederim...

Kıbrıslı dedi ki...

Merhabalar... Zengin ve lezzetli Kıbrıs Mutfağı'ndan bazı tarifleri paylaşmanız çok güzel... Ancak başta belirttiğiniz tamamen Kıbrısa özgü yemek yoktur saptaması tamamıyla yanlıştır.
Böyle iddalı bir saptama yapmadan önce araştırma yapmak gerekmez mi?
Bilginiz olmadan fikir sahibi olmayın lütfen. Bir ara sizi Kıbrısa bekleriz belki o zaman daha yakından Kıbrıs Mutfağı'nı tanıma fırsatı yakalarsınız.